Twintigste eeuw: Nieuwe stromingen.

67. Wie waren de belangrijkste vertegenwoordigers van de historische avant-garde, het modernisme en het expressionisme?

- Historische avant-garde:

   + Paul van Ostaijen; Traditionele dichterlijke vormen zijn verdwenen. Zijn inhoud geeft kritiek op de maatschappij en maakt de Godsdienst, de Vorst en de Staat eigenlijk een beetje belachelijk.

   + Theo van Doesburg en Kurt Schwitters: Dadaïsten die het eens waren met ‘anti-kunst’. Mensen die het hier mee eens waren stelden zich een vorm van kunst voor die de straat op ging en ophield kunst te zijn.
Theo en Kurt organiseerden samen met een dadaïstische veldtocht, om op een andere manier hun teksten te presenteren.  Schwitters staat op het podium de meest rare geluiden te kokhalzen.

 

- Modernisme:

   + M. Nijhof: de beroemdste Nederlandse modernistische dichter.

- Expressionisme:

   + Wies Moens, Herman van den Bergh, Marnix Gijsen en Paul Van Ostaijen schreven vaak nogal retorische poëzie, waarin de dichter zichzelf soms een opmerkelijke rol had gegeven.

   + H. Marsman:

 

68. Waarom ontstonden er zoveel nieuwe stromingen aan het begin van de twintigste eeuw?

- Aan het begin van de twinstigste eeuw ontstonden veel nieuwe stromingen omdat het dagelijkse leven veranderde door technologische ontwikkelingen. Hier op reageerden de dichters en de schrijvers.

 

69. Sommige nieuwe stromingen waren gematigd en sommige radicaal: welke van de genoemde stromingen waren gematigd en welke radicaal?

- Gematigde stromingen: modernisme.

- Radicale stromingen: dadaïsme, kubisme, expressionisme, futurisme en constructivisme.

 

70. Wat waren de belangrijkste veranderingen die de schrijvers van de historische avant-garde wilden doorvoeren?

- De belangrijkste veranderingen die de schrijvers van de historische avant-garde wilden doorvoeren waren bijvoorbeeld bij de poëzie de vorm, het onderwerp en de inhoud. Hierdoor kreeg je een hele nieuwe werkelijkheid.

 

71. Hoe kan je aan de manier van opschrijven zien dat Paul van Ostaijen alles in de poëzie wilde vernieuwen?

- Hoe je goed kon zien hoe Paul van Ostaijen de poëzie wilde vernieuwen is doordat hij een nieuw onderwerp koos en omdat het over gebeurtenissen ging die eigenlijk vergeten moesten worden. Dit was daarom een vernieuwend gedicht.

 

72. Waarom vond men het dadaïsme ‘de grootste malligheid’?
- De mensen vonden het dadaïsme de grootste malligheid omdat dit een stroming was die het eens was met de anti-kunst. De stroming was uit woede op de maatschappij op de eerste wereld oorlog, daarom besloten deze mensen om de kunst op te blazen.

 

73. Waarom waren de schrijvers van het modernisme zo pessimistisch?

- De schrijvers van het modernisme waren zo pessimistisch omdat het modernisme heel erg veel op de werkelijkheid leek, het was alleen niet altijd even mooi verwoord. Dit schrok de mensen eerst enigszins af, maar uiteindelijk sloeg het toch aan bij het grote publiek.

 

74. Wat wilden de modernistische schrijvers in hun romans beschrijven?

- De modernistische schrijvers wilden in hun romans een roerige tijd beschrijven.  De ontwikkelingen gingen snel in de 19e eeuw, ook steden groeiden snel. Maar er dreigde een wereldoorlog dus er was heel veel onrust, ook in de politiek. Dit werd beschreven in de romans van het modernisme.

 

75. Welke thema’s koos Ferdinand Bordewijk voor zijn boeken?

- Het thema dat Ferdinand Bordewijk koos voor zijn boeken was ''ondergang'', dit stond grotendeels centraal in zijn boeken. Dit zag je aan de angst bij de personages.

 

76. Wat valt er op aan de schrijfstijl van Bordewijk?

- Wat opvalt aan de schrijfstijl van Ferdinand Bordewijk is dat hij schrijft in de tijd waarin hij zelf leefde. Dit heeft ook weer een verband met het thema.

 

77. Zou je de gedichten kunnen vergelijken met de gedichten van Van Ostaijen?

- Ik denk dat de gedichten niet vergeleken kunnen worden omdat het allebei hele andere gedichten zijn en het heel anders word bedoeld.